25 jaar Skopos: samen steeds beter

25 jaar Skopos

Deze maand is het precies 25 jaar geleden dat Skopos het levenslicht zag. Samen met twee compagnons startte directeur Gerrit Vixseboxse het bedrijf vanuit Borne. “Die compagnons kende ik van het logistieke adviesbureau waar ik hiervoor werkte. Toen dit bedrijf failliet ging, zijn wij met z’n drieën verdergegaan, en na één jaar met z’n tweeën. De naam Skopos vond ik in het Griekse woordenboek. Het betekent verkenner en gids: precies de rollen die wij vervullen. Wij zien wat anderen nog niet zien en nemen mensen bij de hand om daar te komen.”

Net een klussenbus

Vrij snel na de start verhuisde Skopos van Borne naar het BTC-gebouw in Enschede. Daar meldde ook de eerste medewerker zich. Korte tijd later startten Henk en Monique Dijksterhuis bij Skopos, die beiden nog steeds bij ons werken. “Dit was het begin van onze groei – en niet alleen qua personeelsbestand”, vertelt Gerrit. “De orderportefeuille liep steeds voller, en we vonden alles even leuk. Overheid, semi-overheid, zorg… We waren net een klussenbus: alles wat op ons pad kwam, pakten we op. Dat zorgde wel voor uitdagingen. Zonder focus is het immers lastig om jezelf naar buiten te profileren en ook intern was ons specialisme niet altijd duidelijk.”

De softwareleverancier die rake dingen zei

Groeien zonder echte focus dus. Dit veranderde toen Gerrit Ruud Haring leerde kennen, die inmiddels al acht jaar mededirecteur is. Daarover later meer, want hoe is Ruud eigenlijk bij Skopos betrokken geraakt? Gerrit vertelt: “Op een gegeven moment kregen mijn toenmalige compagnon en ik een verschil van inzicht en zijn onze wegen gescheiden. Zes jaar lang heb ik alleen aan het roer gestaan, maar vooral in de bankencrisis gaf het eigenaarschap in m’n eentje mij te weinig energie – van nature speel ik liever tweede viool. Maar wat was nu wijs: fuseren met een ander bedrijf of een nieuwe compagnon zoeken? Tijdens een Skopos-strategiesessie heb ik twee directeuren uitgenodigd van buiten ons bedrijf: eentje die de ERP-markt goed kende en een eigenaar van een productiebedrijf. Ruud Haring, de ERP-ervaringsdeskundige, zei tijdens de sessie zóveel rake dingen dat ik dacht: “Hem moet ik aan boord halen.” En zo geschiedde.”

Focus op het bedrijfsleven

“Ruud komt zelf uit de industrie en wilde geen klussenbus zijn. Met zijn komst hebben we dan ook focus aangebracht. We zijn gestopt met projecten voor de zorg en de overheid en zijn ons volledig gaan focussen op productie- en handelsbedrijven”, zegt Gerrit. “Dat deed voor mij wel even zeer. De ambulancesector was bijvoorbeeld een nichemarkt van het eerste uur. Bijna alle 25 ambulancediensten in Nederland hadden we in de loop der jaren bediend. Zo’n loyale groep klanten afstoten is niet leuk. Maar deze focus aanbrengen was destijds wél nodig voor ons voortbestaan.”

Selectie én implementatie

Naast de vernieuwde focus op het bedrijfsleven, veranderde met de komst van Ruud ook de inhoud van de dienstverlening. Daar werd het team natuurlijk op aangepast – een team dat anno 2023 uit 25 specialisten bestaat. Ruud vertelt: “Voorheen deed Skopos vooral de procesanalyse en daaropvolgend de pakketselectie. Op een gegeven moment zijn we daarnaast steeds meer implementatietrajecten gaan doen, en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Dat we volledig onafhankelijk de implementatie begeleiden, maakt ons namelijk beter in het selectieproces en andersom. Daarnaast verbeteren we zo niet alleen de software, maar maken we bij klanten ook de processen beter en de mensen slimmer.”

‘Samen steeds beter’

Dit sluit perfect aan bij de nieuwe pay-off van Skopos: ‘Samen steeds beter’. Processen en mensen verbeteren, zodat klanten alles uit hun nieuwe softwarepakket kunnen halen: dáár draait het om. Gerrit: “Business software is voor veel mensen vaag en ongrijpbaar – ze zien niet wat het kan brengen. Onze rol is om aan het management uit te leggen wat het is, wat de consequenties zijn en wat het kan opleveren. Als de directie zich namelijk genoeg bewust is van alle mogelijkheden en kansen, krijgen key-users de ruimte om kritisch naar processen te kijken. En dat willen we graag, want deze mensen zijn belangrijk voor de processen van vandaag, morgen én volgend jaar. Hoe slimmer die processen zijn ingericht, hoe meer de organisatie uiteindelijk de vruchten plukt van de nieuwe business software.”

Applicatiearchitectuur: de toekomst

Business software inderdaad, want de tijd dat Skopos alleen ERP-software selecteerde en implementeerde, ligt inmiddels ver in het verleden. Gerrit: “Vroeger was ERP moeilijk te koppelen met andere systemen, en daardoor had deze software het rijk alleen. In de loop der jaren is het steeds gemakkelijker geworden om additionele software toe te voegen, denk aan een CRM- of MES-systeem.” “Applicatiearchitectuur is de toekomst”, vult Ruud aan. “‘Breng ons live met een nieuw ERP-systeem’ is dan ook een opdracht die we steeds minder vaak horen – en gelukkig maar. Met die opdracht doen klanten ons en vooral ook zichzélf namelijk tekort. Veel liever vragen wij door op de ambities van een klant: welke business software is nodig om die te behalen? Onze scope is daarmee verbreed van kernprocessen als verkoop, financiën, inkoop, logistiek en productie naar alle bedrijfsprocessen in een organisatie. Dat maakt dat wij voor klanten steeds vaker een partner zijn tijdens hun complete digitale transformatie.”

Het 26ste levensjaar en verder

De slogan ‘Samen steeds beter’ geldt overigens ook in de samenwerking met die klanten, die vaak langdurig is. “We hebben verschillende opdrachtgevers die jaar in, jaar uit zaken met ons doen. We mogen hen scherp houden en zijn hun trusted advisor – degene die ze bellen als ze met een ingewikkelde vraag of lastig dilemma zitten. We zijn er trots op dat we in de loop der jaren veel van dit soort sterke klantrelaties hebben opgebouwd”, vertellen Gerrit en Ruud. “Daarnaast staan we bekend om onze diepgaande expertise, onze stevige footprint, ons sociale karakter en ons pragmatisme. Ons 26ste levensjaar gaan we in met een nieuwe huisstijl en een website waar dit allemaal op samenkomt. Stay tuned, want we zijn klaar voor de toekomst!”